OVER MINDFULNESS

Heb je wel eens dat je een stuk gefietst hebt, en eigenlijk niet meer precies weet wie of wat je bent tegengekomen? Je dacht aan boodschappen, werk, vakantie of wat dan ook, en het fietsen deed je automatisch. Door mindfulness ga je die automatische momenten herkennen, waardoor je meer in het nu gaat leven. Het is een levenshouding die gaat over aandacht, in de breedste zin van het woord. Aandacht voor je gedachten, emoties en je lichaam, maar ook aandacht voor de wereld om je heen, aandacht voor communicatie, eten, je leefstijl en aandacht voor hoe je reageert op diverse prettige en onprettige (stressvolle) situaties. Met daarbij een vriendelijke, niet-oordelende, geduldige, nieuwsgierige, vertrouwelijke, niet-strevende, accepterende en loslatende houding.

Wat leer je in de mindfulness training?

In de mindfulness-cursus train je om dingen met aandacht te doen. Oftewel je leert om je bewust te zijn van wat je doet, op het moment dat je het doet. Want hoe vaak zijn we in ons hoofd niet met andere dingen bezig (plannen, fantaseren, piekeren) terwijl we bijvoorbeeld met iemand praten, de afwas doen of fietsen. Door middel van verschillende aandachtsoefeningen train je tijdens de mindfulness-cursus je geest, zoals je in de sportschool je spierballen traint.

Ik volg tijdens de training het protocol van de MBSR-training (Mindfulness Based Stress Reduction) van het Radboud Universitair Centrum voor Mindfulness, waar ik mijn opleiding deed.

  • Anders omgaan met stress (stress beantwoorden i.p.v. erop reageren)
  • Stoppen, aandacht hebben voor het huidige moment
  • Inzicht in (automatische) gedachte- en gedragspatronen
  • Een vriendelijke grondhouding naar jezelf en anderen

Kernwoorden zijn: niet-oordelen, geduld, nieuwsgierigheid, vertrouwen, niet-streven, accepteren en loslaten.

Mindfulness kan ook helpen bij:

  • Stress– en stressgerelateerde klachten
  • Burnout / overspanning
  • (Herhaalde) Somberheid
  • Angstverschijnselen
  • Chronische pijn
  • Piekeren
  • Onzekerheid
  • Vermoeidheid, slaapklachten
  • Ademhalingsproblemen

 

Persoonlijk

Persoonlijk heeft het mij veel meer in contact gebracht met mezelf en de wereld om mij heen. Ik ruik, voel, proef, zie en hoor veel meer als voorheen, en kan daar ook meer van genieten, maar ook heb ik de liefde en een carrière-pad gevonden waar ik heel erg blij mee ben, terwijl dat jaren een zoektocht was. Maar mindfulness helpt me bijvoorbeeld ook bij het opvoeden van m’n dochter, het omgaan met m’n emoties en luisteren. Benieuwd naar wat het jou kan brengen? Neem gerust vrijblijvend contact op, of meld je aan voor een training.

Quotes:

‘Mindfulness means, paying attention in a particular way; on purpose, in the present moment, and non judgmentally.’ – Jon Kabat Zinn

‘Mindfulness is simply being aware of what is happening right now without wishing it were different; enjoying the pleasant without holding on when it changes (which it will);
being with the unpleasant without fearing it will always be this way (which it won’t).’ – James Baraz

‘Mindfulness shows us what is happening in our bodies, our emotions, our minds, and in the world. Through mindfulness, we avoid harming ourselves and others.’ – Thich Nhat Hahn

‘Mindfulness is the aware, balanced acceptance of the present experience. It isn’t more complicated than that. It is opening to or receiving the present moment, pleasant or unpleasant, just as it is, without either clinging to it or rejecting it.’ – Sylvia Boorstein

Meer informatie over mindfulness: