OVER MINDFULNESS

In de mindfulness-cursus train je om dingen met aandacht te doen. Oftewel je leert om je bewust te zijn van wat je doet, op het moment dat je het doet. Want hoe vaak zijn we in ons hoofd niet met andere dingen bezig (plannen, fantaseren, piekeren) terwijl we bijvoorbeeld met iemand praten, de afwas doen of fietsen. Door middel van verschillende aandachtsoefeningen train je tijdens de mindfulness-cursus je geest, zoals je in de sportschool je spierballen traint.

Ik volg tijdens de training het protocol van de MBSR-training (Mindfulness Based Stress Reduction) van het Radboud Universitair Centrum voor Mindfulness, waar ik mijn opleiding deed.

Wat leer je in de mindfulness training?

  • Anders omgaan met stress (stress beantwoorden i.p.v. erop reageren)
  • Stoppen, aandacht hebben voor het huidige moment
  • Inzicht in (automatische) gedachte- en gedragspatronen
  • Een vriendelijke grondhouding naar jezelf en anderen

Kernwoorden zijn: niet-oordelen, geduld, nieuwsgierigheid, vertrouwen, niet-streven, accepteren en loslaten.

Mindfulness kan ook helpen bij:

  • Stress– en stressgerelateerde klachten
  • Burnout / overspanning
  • (Herhaalde) Somberheid
  • Angstverschijnselen
  • Chronische pijn
  • Piekeren
  • Onzekerheid
  • Vermoeidheid, slaapklachten
  • Ademhalingsproblemen

Persoonlijk

Persoonlijk heeft het mij veel meer in contact gebracht met mezelf en de wereld om mij heen. Ik ruik, voel, proef, zie en hoor veel meer als voorheen, en kan daar ook meer van genieten, maar ook heb ik de liefde en een carrière-pad gevonden waar ik heel erg blij mee ben, terwijl dat jaren een zoektocht was. Maar mindfulness helpt me bijvoorbeeld ook bij het opvoeden van m’n dochter, het omgaan met m’n emoties en luisteren. Benieuwd naar wat het jou kan brengen? Neem gerust vrijblijvend contact op, of meld je aan voor een training.

Meer informatie over mindfulness: