Mindfulness voor kinderen

‘Wat vond je het fijnst aan je puberteit, en het minst fijn?’, vraagt de docent tijdens de zaterdagochtendsessie van m’n opleidingsdag; mindfulness voor kinderen. Ik zit tegenover Monique en vertel haar dat ik het meest van vrienden genoot in die tijd. Samen klieren in de klas, voetballen, achter de meiden aan, biertjes drinken… ‘En wat was niet zo fijn?’, vraagt ze. ‘Hmmm, ’t was dubbel’, zeg ik. ‘Ik had plezier, maar diep van binnen zat veel verdriet. Ik liep rond met veel spanning, zonder dat iemand het echt door had, denk ik. Droeg extra t-shirts om mijn zweetplekken te verhullen.’

Eline Snel

Ik volg de opleiding tot mindfulness kindertrainer bij de Academie voor Mindful Teaching van Eline Snel. Zij is een pionier op dat gebied. In de jaren negentig ontstond haar idee om kinderen te ontstressen en in aanraking te brengen met mindfulness. Ze deed 20 pilots en ontwikkelde op basis van de 8-weekse mbsr-training van Jon Kabat Zinn een mindfulness training voor kinderen en jongeren. Inmiddels is haar boek vertaald in meer dan 25 landen. Van Hong Kong tot Zuid Amerika.

De potentie van jongeren

‘Al jaren ervaren wij dat de potentie van een grote groep jongeren onbenut blijft. Dit MOET anders! ‘ In 2018 ga ik samenwerken met jeugdwerker Roderick Smeijer aan een project met jongeren in Rotterdam. Roderick heeft een leefstijlprogramma (Metamorfose) ontwikkeld voor pubers en jong volwassenen. Het programma is een combinatie van voeding, neurofeedback, stage en leer- en werktrajecten, Kokoro-Yoga en mindfulness. Die laatste tak neem ik voor mijn rekening. Daarvoor doe ik de opleiding bij Eline, of beter gezegd, die reden vertelde ik bij het voorstelrondje bij het opleidingsweekend vorige week. Maar na het een-op-een-gesprek met Monique realiseerde ik me dat mijn beweegredenen veel persoonlijker zijn.

Turbulente jeugd

Mijn jeugd was op sommige vlakken turbulent. Mijn moeder zat een jaar in een psychiatrische inrichting en ze overleed toen ik 12 was. Hoe ging ik met dat verdriet om? Ik heb eigenlijk geen idee. Kan me niet herinneren dat ik er over praatte of überhaupt iets voelde. Binnen een week na haar overlijden zat ik weer in de schoolbanken. Ik huilde alleen op het moment dat ik hoorde dat ze dood was, daarna kan ik me geen traan meer herinneren. Het is uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar ik had graag wat emotioneel gereedschap gehad om met mijn stress in die tijd om te gaan.

Kinderstress

Net als volwassenen ervaren kinderen (steeds meer) stress vandaag de dag. ‘Ik heb veel stress’, appte mijn neefje van 14 me laatst nog toen we naar Feyenoord zouden gaan. Hij had toetsweek. Al op de basisschool draait veel al om presteren en goede cijfers halen, en dat zet zich voort op het VO. Het ‘goed’ doen op school is belangrijk natuurlijk, maar is je goed voelen niet net zo belangrijk of zelfs belangrijker? En wat doe je als je niet zo goed voelt? Hoe ga je daarmee om? En wat kun je doen als je veel stress hebt? Bij welk vak leer je dat eigenlijk?

Kinderen moeten zo veel

Mindfulness gaat niet over goed of slecht presteren, maar over zijn. Er is geen goed of fout. Ben jij verdrietig omdat je ouders scheiden dan mag dat verdriet er zijn. Je leert om te voelen. Om bij prettige gevoelens te zijn, en vooral ook bij onprettig gevoel. ‘Kinderen ‘moeten’ zo veel. Van zichzelf, van de school, van de maatschappij. Aandacht en mindfulness leert kinderen zichzelf tot rust te brengen, te stoppen met piekeren, te vertrouwen op kwaliteiten in zichzelf en zich staande te houden in deze veeleisende 21ste eeuw’, zegt Eline Snel.

Glazen muur

Toen ik begin 20 was, vertelde ik tegen een vriend dat ik het idee had dat er constant een denkbeeldige glazen muur om me heen was. Ik denk dat ik die als kind zelf bouwde ter bescherming voor alle verwarrende prikkels om me heen. Heel handig dat ding, maar ik had graag tools gehad om een deurtje te maken in die glazen omheining. Om meer écht in contact te zijn met mezelf en de wereld me heen, om meer te leven in plaats van bezweet en bevroren te overleven op sommige momenten gedurende mijn jeugd. Hopelijk kan ik kinderen van komende generaties een sleutel tot zo’n deurtje helpen vinden.

Herfstboom

Kaal en bevroren als een winterboom

Zonder te weten dat hij al zijn bladeren heeft verloren

In de bloei als een lenteboom

Met de schors als pantser en loden last

Uitgedroogd als een zomerboom

Achter een glazen raam

In tranen gebarsten als een herfstboom

Die zijn bladeren verliest zonder dat iemand het ziet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *